مباحث علمی آیۀ نور
📃⚡️عظمت آیه نور
👈 جهت اول:اشتمال بر حقیقت توحید
👈جهت دوم: اشاره به حقیقت چهارده معصوم علیهم السلام و اسرار ولایت
👈جهت سوم: در برگرفتن مباحث علم نبوت و انتشار آن در هستی
⬇️ مباحث عملی آیۀ نور
📃⚡️ راهکارها و خواص عملی
👈 خاصیت اول: کشف امور الهیه و افاضات خاصّه، بنابر نقل میرزا محمد حسن نائینی در کتاب نفیس گوهر شب چراغ
👈خاصیت دوم: کفایت امور مهمّ
👈خاصیت سوم: ارتباط با حضرت بقیة الله الأعظم، با قرائت آیۀ نور به سفارش برخی مراجع بزرگ تقلید
👈خاصیت چهارم: مشاهدۀ رؤیاهای صادقه، مرحوم مولی احمد نراقی میفرمایند: خواندن آیه نور قبل از خواب با حضور قلب به عدد الله (66 مرتبه) به خصوص در حال صفای روحانی، موجب دیدن امور صادقه در عالم رؤیامیگردد.
📃⚡️الف) مثلهای اجمالی آیه نور: دو مثال کلّی مثل نور و مثل شجره.
📃⚡️ب) مثلهای تفصیلی آیه نور:
تمثیلهای مربوط به نور: 1. مشکات؛ 2. مصباح؛ 3. زجاجة؛ 4. تمثیل زجاجه به کوکب دری
تمثیلهای مربوط به شجره: 5. تمثیل به شجرۀ مبارکۀ زیتونة؛ 6. تمثیل به لاشرقیة و لا غربیة؛ 7. زیت (یعنی روغن درخت زیتون)؛ 8. اضائۀ زیت بدون مسّ نار.
📃⚡️تفسیر به پیامبر صلی الله علیه و آله و اهلبیت علیهم السلام
از جابر بن عبد الله أنصاري، از أمير المؤمنين علیه السلام: …
مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ: المشكاة محمد صلی الله علیه وآله
فِيها مِصْباحٌ: أنا.
المصباح فِي زُجاجَةٍ: الزجاجة الحسن و الحسين علیهما السلام.
كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌ: و هو علي بن الحسين علیهما السلام.
يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ: محمد بن علي علیهما السلام.
زَيْتُونَةٍ: جعفر بن محمدعلیهما السلام.
لا شَرْقِيَّةٍ: موسى بن جعفرعلیهما السلام.
وَ لا غَرْبِيَّةٍ: علي بن موسى علیهما السلام.
يَكادُ زَيْتُها يُضِيءُ: محمد بن علي علیهما السلام.
وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ: علي بن محمدعلیهما السلام.
نُورٌ عَلى نُورٍ: الحسن ابن علي علیهما السلام.
يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ: القائم المهدي علیه السلام
وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ»
فراز اول: اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ
📃⚡️قرینیّت دعای نور: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ بِسْمِ اللَّهِ النُّورِ بِسْمِ اللَّهِ نُورِ النُّورِ بِسْمِ اللَّهِ نُورٌ عَلَى نُورٍ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي هُوَ مُدَبِّرُ الْأُمُورِ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ وَ أَنْزَلَ النُّورَ عَلَى الطُّورِ فِي كِتابٍ مَسْطُورٍ فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ عَلَى نَبِيٍّ مَحْبُورٍ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هُوَ بِالْعِزِّ مَذْكُورٌ وَ بِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ وَ عَلَى السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ مَشْكُورٌ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِين.
📃⚡️در اینجا به چند عنوان اشاره شده: اول: نور؛ دوم: نور النور؛ سوم: نور علی نور؛ چهارم: الذي خلق النور من النور
👈📖 فراز اول: اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ
👈قرائت اول: نور
👈قرائت دوم: نوّر
👈قرائت سوم: منوّر
📃⚡️فرق بين نور و ضياء
👈نظر اول: نور اعم از منتشر و غیر منتشر ولی ضیاء فقط نور منتشر است.
👈نظر دوم: اتحاد معنای نور و ضیاء
👈نظر سوم: ضیاء نور ذاتی، و نور آنچه مستفاد از انعکاس نور
📃⚡️بحث نحوی:
👈نظر اول: برخی میگویند در اینجا نیاز به تقدیر و خلاف ظاهر نداریم و تقدیر خلاف اصل است.
👈نظر دوم: آن است که باید در اینجا خلاف ظاهر مرتکب شد، یعنی نور مصدر به معنی اسم فاعل به معنی «منوّر» است یا کلمهای مانند «ذو» در تقدیر گرفته شود.
📃⚡️بحث تفسيري: مراد از نور
👈قول اول: نور وجود ذات أقدس ذات الهی
این وجه صحیح است و منافات با صحت برخی وجوه آتیه ندارد.
عنوان : نوري الذات و عنوان نور ذات در روایات آمده مانند: کتاب فضائل علوی: اخْتَرَعَنَا اللَّهُ مِنْ نُورِ ذَاتِهِ
📃⚡️بحث تفسيري: مراد از نور
👈 عنوان نور عظمته (خلقت اهلبیت علیهم السلام از نور عظمت خداوند تعالی)
روایت اول: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: خَلَقَنَا اللَّهُ مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ
روایت دوم: عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً وَ أَحَدَ عَشَرَ مِنْ وُلْدِهِ مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ، فَأَقَامَهُمْ أَشْبَاحاً فِي ضِيَاءِ نُورِهِ يَعْبُدُونَهُ قَبْلَ خَلْقِ الْخَلْقِ؛ يُسَبِّحُونَ اللَّهَ وَ يُقَدِّسُونَهُ.
روایت سوم: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: قَالَ: قُلْتُ: لِمَ سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءُ علیها السلام، زَهْرَاءَ؟ فَقَالَ: لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَهَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ.
آیة الله سید عبد الحسین طيب: (اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ) يكى از اسامى الهيه نور است (در دعاء كميل) می گويى: «يا نور يا قدوس»
👈عنوان نور بدون ظلمت: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام: إِنَّ اللَّهَ نُورٌ لَا ظُلْمَةَ فِيهِ.
عنوان: نور کل شیء: «يا اللَّهُ نُورُ كُلِّ شَيْءٍ
👈قول دوم: خداوند تعالی مبدء نور (صاحب نور)
جمع بین قول اول و دوم: خداوند تعالی هم نور است و هم مبدء نور سماوات و ارض است.
تکملة: مراد از نور
قائلین نظر دوم نور سماوات و ارض را دو گونه بیان نمودهاند:
بیان اول: نور ائمه از آل محمد علیهم السلام
امام باقر علیه السلام: يَا أَبَا خَالِدٍ. النُّورُ وَ اللَّهِ الْأَئِمَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ، وَ هُمْ وَ اللَّهِ نُورُ اللَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ- وَ هُمْ وَ اللَّهِ نُورُ اللَّهِ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ، يَا أَبَا خَالِدٍ! لَنُورُ الْإِمَامُ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ- أَنْوَرُ مِنَ الشَّمْسِ الْمُضِيئَةِ بِالنَّهَارِ- وَ هُمْ وَ اللَّهِ يُنَوِّرُونَ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِينَ.
بیان دوم: نور وجود ممکنات
بیان سوم: نور احسان و نعمت
👈قول سوم: منوّر سماوات و ارض
👈قول چهارم: هادي أهل السماوات و الأرض
کافی: عَن الإمام الرِّضَا علیه السلام: هَادٍ لِأَهْلِ السَّمَاءِ وَ هَادٍ لِأَهْلِ الْأَرْضِ. وَ فِي رِوَايَةِ الْبَرْقِيِّ هُدَى مَنْ فِي السَّمَاءِ وَ هُدَى مَنْ فِي الْأَرْضِ.
👈قول پنجم: مدبر أمر السماوات و الأرض
👈قول ششم: مزين السماوات و الأرض
👈قول هفتم: منزّه از هر عيب.
👈قول هشتم: اسناد غیر حقیقی نور به خداوند، از باب مدح
📃⚡️تطبیقات و مصادیق نور در قرآن
👈وجه 1: بارى تعالى
👈وجه 2: پيغامبر صلّی الله علیه و آله
👈وجه 3: بيان حلال و حرام و امر و نهى در تورات
👈 وجه4: بيان حلال و حرام و امر و نهى در قرآن
👈 وجه 5: ايمان
👈 وجه 6: دين اسلام
👈وجه 7: معرفت
👈 وجه 8: روشن شدن زمين آن جهان به نور خدا
👈وجه 9: روشنايى مؤمنان روز قيامت بر صراط
👈وجه 10: روشنايى ماه
👈 وجه 11: روشنايى روز
📃⚡️مطلب دوم: السماوات و الارض
📃⚡️بحث تفسیری: نور فاطمۀ زهرا علیها السلام مبدء خلقت آسمان و زمین
روایت شیخ طوسی قده از پیامبر صلی الله علیه و آله: ثُمَّ فَتَقَ نُورَ ابْنَتِي فَاطِمَةَ فَخَلَقَ مِنْهُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ فَالسَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ مِنْ نُورِ ابْنَتِي فَاطِمَةَ وَ نُورُ ابْنَتِي فَاطِمَةَ مِنْ نُورِ اللَّهِ وَ ابْنَتِي فَاطِمَةُ أَفْضَلُ مِنَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ..
فراز دوم: مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ
📃⚡️عنوان اول: مثل نوره
📃⚡️بحثي در مرجع ضمير مثل نوره
سه نظریۀ مهمّ در تفسیر مرجع ضمیر مثل نوره وجود دارد:
👈نظریۀ اول: نور الله
قائلین این نظریه در اینکه مراد از نور چیست به هفت قول اختلاف نمودهاند: قول1: نور ذات (صحیح همین وجه است)
کما اینکه در الله نور السماوات و الأرض گفتیم مراد نور ذات است، در اینجا هم میگوییم مراد مثل نور ذات است. قول2: نور حضرت محمد صلی الله علیه و آله. قول3: نوری که يهدي به المؤمن. قول4: نور قرآن. قول5: نور طاعت. قول6: نور أدلۀ دالۀ بر توحيد. قول7: نور علم اعطایی خدای تعالی.
👈نظریۀ دوم: نور حضرت محمد صلی الله علیه و آله
👈نظریۀ سوم: نور مؤمن که در قلب اوست
📃⚡️عنوان دوم: مشكاة
📃⚡️معنی لغوي مشکات:
👈قول اول: دریچه و طاقچه
👈قول دوم: طاقچه ای در خانه که منفذ به بیرون ندارد
👈قول سوم: چراغ
👈قول چهارم: لولۀ فتیلۀ چراغ (مکان فتیله)
📃⚡️تفسیر مشکات در روایات:
👈تفسیر اول: وجود مقدس خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله
👈تفسیر دوم: قلب محمد صلی الله علیه و آله
👈تفسیر سوم: حضرت فاطمه علیها السلام
👈تفسیر چهارم: ائمه علیهم السلام
👈تفسیر پنجم : جوف مؤمن
فراز سوم: فيها مِصْباحٌ
📃⚡️بحث تفسيري: نظریات در مصباح
در تفسیر مصباح نظریاتی وجود دارد که برخواسته از روایات است:
👈نظریۀ اول: پیامبر صلی الله علیه و آله
عَنِ الرِّضَا علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: «نَحْنُ الْمِشْكَاةُ وَ الْمِصْبَاحُ مُحَمَّدٌ يَهْدِي اللَّهُ لِوَلَايَتِنَا مَنْ أَحَبَّ».
👈نظریۀ دوم: قلب حضرت محمد صلی الله علیه و آله
👈نظریه سوم: امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام
الْمِشْكَاةُ فَاطِمَةُ علیها السلام فِيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهما السلام
👈نظریۀ چهارم: مصباح اول امام حسن علیه السلام و مصباح دوم در آیه امام حسین علیه السلام
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ فِي قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى (اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ) فَاطِمَةُ علیها السلام فِيها مِصْباحٌ الْحَسَنُ الْمِصْباحُ فِي زُجاجَةٍ الْحُسَيْنُ…
👈نظریۀ پنجم: قرآن
👈نظریۀ ششم: إيمان
👈نظریۀ هفتم: علم
👈نظر هشتم: نور
والزجاجة قَلْبِهِ وَ الْمِصْبَاحِ النُّورَ الَّذِي جَعَلَ اللَّهُ فِيهِ
👈📖فراز چهارم: الْمِصْباحُ في زُجاجَةٍ
📃⚡️بحث لغوی زجاجه:
👈قول اول: شیشه ای که بر چراغ است
👈قول دوم: چراغ
📃⚡️عنوان اول: المصباح
👈نظر اول: امام حسین علیه السلام
👈نظر دوم: نور
📃⚡️عنوان دوم: زجاجه
خصوصیات زجاجة: اول: محل عبور نور وحی؛ دوم: محافظ؛ سوم: جلا دهنده
📃⚡️بحث تفسیری زجاجه:
👈تفسیر اول: قلب پیامبر صلی الله علیه و آله
👈تفسیر دوّم: نفس وجود اميرمؤمنان علیه السلام
👈تفسیر سوّم: قلب اميرمؤمنان علیه السلام
👈تفسیر چهارم: حضرت فاطمۀ زهرا علیها السلام
👈تفسیر پنجم: امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام
👈تفسیر ششم: الزُّجَاجَةُ الْحُسَيْنُ علیه السلام
👈تفسیر هفتم: مطلق الاوصياء علیهم السلام
فراز پنجم: الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ
لغت کوکب: ستاره
لغت درّي: همچون درّ، درخشان
📃⚡️عنوان: کوکب دریّ
👈تفسیر اول: فاطمۀ زهرا علیها السلام
امام صادق علیه السلام: الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌ فَاطِمَةُ علیها السلام كَوْكَبٌ دُرِّيٌ بَيْنَ نِسَاءِ أَهْلِ الدُّنْيَا
👈تفسیر دوم: علي بن الحسین علیهما السلام: أمير المؤمنين علیه السلام: كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌ: و هو علي بن الحسين علیهما السلام…
📃⚡️تشبیه به کوکب درّي:
👈1. کربلا
قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیهما السلام: اتَّخَذَ اللَّهُ أَرْضَ كَرْبَلَاءَ حَرَماً أَمْناً مُبَارَكاً قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ أَرْضَ الْكَعْبَةِ بِأَرْبَعَةٍ وَ عِشْرِينَ أَلْفَ عَامٍ، … وَ أَنَّهَا لَتَزْهَرُ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ كَمَا يَزْهَرُ الْكَوْكَبُ الدُّرِّيُ بَيْنَ الْكَوَاكِبِ لِأَهْلِ الْأَرْضِ
👈2. امام زمان علیه السلام
رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: سَمِعْتُ لَيْلَةً أُسْرِيَ بِي إِلَى السَّمَاءِ قَالَ الْعَزِيزُ جَلَّ ثَنَاؤُهُ: …يَا مُحَمَّدُ أَ تُحِبُّ أَنْ تَرَاهُمْ قُلْتُ نَعَمْ يَا رَبِّ فَقَالَ الْتَفِتْ عَنْ يَمِينِ الْعَرْشِ فَالْتَفَتُّ فَإِذَا أَنَا بِعَلِيٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ عَلِيٍّ وَ مُحَمَّدٍ وَ جَعْفَرٍ وَ مُوسَى وَ عَلِيٍّ وَ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ الْحَسَنِ وَ الْمَهْدِيِّ علیهم السلام فِي ضَحْضَاحٍ مِنْ نُورٍ قِيَامٌ يُصَلُّونَ وَ الْمَهْدِيُّ فِي وَسْطِهُمْ كَأَنَّهُ كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ
- شیعیان امام صادق علیه السلام: وَ اللَّهِ إِنَّ أَهْلَ السَّمَاءِ لَيَنْظُرُونَ إِلَيْكُمْ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ كَمَا تَنْظُرُونَ أَنْتُمْ إِلَى الْكَوْكَبِ الدُّرِّيِ فِي السَّمَاء.
- خانهای که در آن قرآن و ذکر قرائت شود
امام صادق علیه السلام: إِنَّ الْبَيْتَ إِذَا كَانَ فِيهِ الْمَرْءُ الْمُسْلِمُ يَتْلُو الْقُرْآنَ يَتَرَاءَاهُ أَهْلُ السَّمَاءِ كَمَا يَتَرَاءَى أَهْلُ الدُّنْيَا الْكَوْكَبَ الدُّرِّيَ فِي السَّمَاءِ.
👈📖فراز ششم: (يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ)
📃⚡️تفسیرات روایی:
👈تفسیر اول: حضرت إبراهيم علیه السلام
عَنْ صَالِحِ بْنِ سَهْلٍ الْهَمْدَانِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام… يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ إِبْرَاهِيمُ علیه السلام
👈تفسیر دوم: حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام
نَحْنُ الزُّجَاجَةُ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ عَلِيٍ علیه السلام
👈تفسیر سوم: مؤمن
امام باقر علیه السلام: «يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ» قَالَ الشَّجَرَةُ الْمُؤْمِنُ
فراز هفتم: زَيْتُونَةٍ
⚡️بحث معرفتی
زیتون به امام حسین علیه السلام و زیتونه به امام صادق علیه السلام تفسیر شده.
👈نور امام حسین علیه السلام: نور شعائر و مجالس اهلبیت علیهم السلام که عمدةً نور حسینیه علیه السلام است.
👈نور امام صادق علیه السلام: رئیس مذهب جعفری:نور معالم و احکام دین که از شجرۀ زیتونۀ امام صادق علیه السلام است.
👈📖فراز هشتم: لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ
📃⚡️بحث تفسيري: در اینجا ده قول ذکر شده که به برخی از آنها اشاره شد.
📃⚡️بحث تفسیری روایی
👈قول اول: امام کاظم علیه السلام و امام رضا علیه السلام
عن أمیرالمؤمنین علیه السلام: لا شَرْقِيَّةٍ: موسى بن جعفرعلیهما السلام وَ لا غَرْبِيَّةٍ: علي بن موسى علیهما السلام
👈قول دوم: نه یهودی و نه نصرانی
قَالَ أَبُو عَبْدِ الله علیه السلام… يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ إِبْرَاهِيمُ علیه السلام زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ لَا يَهُودِيَّةٍ وَ لَا نَصْرَانِيَّةٍ
👈قول سوم: نه منکره و نه دعیه
نَحْنُ الزُّجَاجَةُ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ عَلِيٍ زَيْتُونَةٍ مَعْرُوفَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ لَا مُنْكَرَةٍ وَ لَا دَعِيَّةٍ،
👈📖فراز نهم: (يَكادُ زَيْتُها يُضيءُ)
👈تفسیر اول:
يَكادُ زَيْتُها يُضِيءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ) قَالَ: يَكَادُ الْعَالِمُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام يَتَكَلَّمُ بِالْعِلْمِ قَبْلَ أَنْ يُسْأَلَ.
👈تفسیر دوم:
امام صادق علیه السلام: يَكادُ زَيْتُها يُضِيءُ يَكَادُ الْعِلْمُ يَنْفَجِرُ بِهَا.
👈تفسیر سوم:
[قَالَ: ابْنِ الْمَغَازِلِيِّ] امام کاظم علیه السلام: يَكادُ زَيْتُها يُضِيءُ قَالَ: يَكَادُ الْعِلْمُ يَنْطِقُ مِنْهَا
👈📖فراز دهم: وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ
👈تفسیر اول:
عن أبي جعفر الباقر علیه السلام: … يَكَادُ الْعَالِمُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام يَتَكَلَّمُ بِالْعِلْمِ قَبْلَ أَنْ يُسْأَلَ»
👈تفسیر دوم:
عن أمیرالمؤمنین علیه السلام: وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ: علي بن محمد علیهما السلام…»
👈تفسیر سوم:
کافی: عن أبیجعفرعلیه السلام: يَكَادُونَ أَنْ يَتَكَلَّمُوا بِالنُّبُوَّةِ وَ لَوْ لَمْ يُنْزَلْ عَلَيْهِمْ مَلَكٌ
فراز یازدهم: نُورٌ عَلى نُورٍ
📃⚡️بحث بحث تفسیری روایی:
👈تفسیر اول: كتاب التوحيد شیخ صدوق: (نُورٌ عَلى نُورٍ) يَعْنِي إِمَاماً مُؤَيَّداً بِنُورِ الْعِلْمِ وَ الْحِكْمَةِ فِي إِثْرِ إِمَامٍ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام وَ ذَلِكَ مِنْ لَدُنْ آدَمَ إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ.
👈تفسیر دوم: نُورٌ الْقُرْآنُ عَلى نُورٍ
👈تفسیر سوم: کافی: عَنْ صَالِحِ بْنِ سَهْلٍ الْهَمْدَانِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ الله علیه السلام … نُورٌ عَلى نُورٍ إِمَامٌ مِنْهَا بَعْدَ إِمَامٍ
👈📖فراز دوازدهم: يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ
📃⚡️بحث تفسیری روایی
👈تفسیر اول: هدایت به ائمه علیهم السلام
تفسیر قمی: امام صادق علیه السلام: … يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ يَهْدِي اللَّهُ لِلْأَئِمَّةِ مَنْ يَشَاءُ- أَنْ يُدْخِلَهُ فِي نُورِ وَلَايَتِهِمْ مُخْلِصاً …»
👈تفسیر دوم: هدایت به ولایت
تفسیر قمی: يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ بِأَنْ يَهْدِيَ مَنْ أَحَبَّ إِلَى وَلَايَتِنَا
👈تفسیر سوم: امام زمان علیه السلام
يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ: القائم المهدي علیه السلام وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
👈📖فراز سيزدهم: وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ
اشاره به دو مثال کلی: نور و شجره هر کدام مشتمل بر چهار مثال هستند.
👈📖فراز چهاردهم: وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليم
2 پاسخ
سلام بنده می خواهم با حاج آقا ارتباط بگیرم
چطور این کار را انجام دهم؟
سلام
امرتان را بفرمایید به همراه شماره تماس