دوره جامع تفسیر قرآن

تفسیر سوره قدر آیه 4 و 5

تفسیر آیه چهارم: تنزل الملائکة و الروح فیها

#نکته_اول: نزول ملائکه سدرة المنتهی

نکته_دوم: محور نزول امام زمان و صاحب أمر علیه السلام است.

نکته_سوم: نزول ملائکه و روح از غروب شمس تا طلوع شمس است.

نکته_چهارم: تمامی امور سال نازل میشود.

نکته_پنجم: تنزل ملائکه بر اهل بیت علیهم السلام دائماً بدون انقطاع است: كَانُوا يُبْصِرُونَ الْعَرْشَ وَ لَا يَجِدُونَ لِبُيُوتِهِمْ سَقْفاً غَيْرَ الْعَرْشِ فَبُيُوتُهُمْ مُسَقَّفَةٌ بَعَرْشِ الرَّحْمَنِ وَ مَعَارِجُ مِعْرَاجِ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحِ فَوْجٌ بَعْدَ فَوْجٍ بِلَا انْقِطَاعٍ لَهُمْ.

نکته_ششم: نزول فرشتگان به زمین اول خدمت حجت خدا، روایت امام کاظم علیه السلام: مَا مِنْ مَلَكٍ يُهْبِطُهُ اللَّهُ فِي أَمْرٍ إِلَّا بَدَأَ بِالْإِمَامِ.

نکته_هفتم: حقیقت روح و تفسیر آن در این آیه:

نظر_اول: جبرئيل؛ نظر شیخ طوسی در تبیان

نظر_دوم: روح خلقی بزرگتر از ملائكه.

نظر_سوم: روح القدس حضرت زهرا علیها السلام، روایت امام صادق علیه السلام: الرُّوحُ الْقُدُسُ هِيَ فَاطِمَةُ علیها السلام.

نکته_هشتم: تنزل ملائکه از مقام عندیت(عند ربّهم)

نکته_نهم: علم پیامبر صلی الله علیه و آله و امیرمؤمنان علیه السلام به تمام وقایع گذشته و آینده، و آمدن تفسیرش در شب قدر.

نکته_دهم: همنشینی و مصافحه ملائکه با شما و آمین گفتنشان بر دعاهای شما.

🔸آیه پنجم: سلام هي حتی مطلع الفجر

دو_وجه برای تطبیق #سلام بر فاطمه زهرا علیهاالسلام:

۱. #فاطمه زهرا علیهاالسلام لیله قدر و لیله قدر سلام است. ۲. #قلبقرآن سورۀ یس و قلب سورۀ یس آیه: «سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحيم‏» است، و پیامبر صلی الله علیه و آله معادل سورۀ #یس هستند و قلبشان #فاطمه_زهرا علیها السلام معادل آیه «سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحيم‏»هستند.

مطلع_فجر در تفسیر روایی، ظهور امام زمان علیه السلام است

3/5 - (2 امتیاز)

اين مطلب را به اشتراك بگذارید

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter

یک پاسخ

  1. قرآن کلام مبین است بنابراین دردرجه اول عامه مردم باید یک فهم ساده و روشن از این کلام درک کنند بدون واسطه مفرسان و چه معتبر خواهد بود که درعین حال معانی نهانی متعدد دیگری از این کلام مبین توسط مفسران بیان شود.
    فهم ساده این سوره توسط عوام دلالت دارد براینکه از غروب آفتاب ملائکه و روح برروی زمین نازل می شوند و تا طلوع آفتاب در روی زمین حضوردارند. چون دراین سوره عمدتا از زمان صحبت می شود ( لیله القدر- الف الشهر-مطلع الفجر) برای عامه، مطلع الفجر همان طلوع خورشید تلقی می گردد . یک برداشت تفسیری ونه فهم عامه از مطلع الفجر که اخیرا بیان می شود این است که این نزول هر سال وتا زمان ظهور امام زمان ادامه پیدا می کند و بعد از آن این اتفاق قطع می شود. دیگری این معنی را می دهد
    با توجه به گردش زمین و اینکه هرلحظه دریک نصف النهار طلوع آفتاب و همزمان در نصف النهار دیگر غروب آفتاب داریم اگر براساس فهم عامه قبل از اثبات کرویت زمین باشد نمی شود که دریک لحظه یکجا ملائکه نزول کنند به زمین و جای دیگر زمین را ترک کنند واین موضوع ثانیه به ثانیه تکرار شود. حتی اگر آن تفسیر تکرار موضوع تا ظهور امام زمان را هم درنظر بگیریم باز چون غروب آفتاب لحظه به لحظه در روی زمین تکرار می شود تا شرایط لیل بودن برای نزول ملائکه تامین شود. بنابراین ملائکه و روح باید لحظه به لحظه همچنان نزول کنند . از سوی دیگر درهرحال باید این ملائکه و روح یک زمانی بعد از نزول به زمین نهایتا زمین را ترک کنند تا در شب قدر سال بعد بتوانند به زمین نزول کنند. دراین صورت ملائکه و روح باید همزمان هم درشب یک قسمت و هم در روز قسمت دیگر درروی زمین باشند درصورتیکه برداشت عامه از سوره قدر این است که آن ها فقط در طول شب قدر روی زمین خواهند بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از شما متشكریم

عضويت شما در سايت با موفقيت انجام شد

5/5

ايميل ها بزودی برای شما ارسال می شوند