روایت چهارم: صله با قاطع، سیرۀ اهلبیت علیهم السلام
عفو، از اسرار الهی: خداوند تبارک و تعالی در عفو، یک سرّی قرار داده که آن را سرّ الهی معرفی کردهاند: «فَالْعَفْوُ سِرُّ اللَّهِ فِي الْقُلُوبِ قُلُوبِ خَوَاصِّهِ».
روایت پنجم: مأجوریت متواصل متباذل: صله کنندۀ اهل بذل و بخشش، مأجور است و قطع کنندۀ اعراضگر، گنهکار است.
مراتب بذل: [1] بذل مال، [2] بذل روی خوش، [3] سلام کردن.
️بالاترین صله، صلۀ رحم آلمحمد علیهم السلام
اثر صله به اهل بیت علیهم السلام: اگر ما درست صله کنیم نور اهلبیت علیهم السلام در وجودمان ظهور میکند و دیگران رنگ و بوی اهل بیت علیهم السلام را در ما متوجه میشوند و میبینند.
اصل صله
خداوند امر به صله با مادر کرده ولی این، نشانِ اصل صله (حضرت زهرا علیها السلام) است. مادر در اینجا یک سایه و جلوه است که مادری حضرت زهرا علیها السلام را فراموش نکنیم و ما باید به این درک برسیم.
️اعظم صلهها
صلۀ مادر بسیار بالاتر از صلۀ برادر مؤمن است. از آن طرف صله به حضرت زهرا علیها السلام اصلاً قابل قیاس با دیگر صله ها نیست.
️امر به صلۀ اهلبیت علیهم السلام
إِنَّ الْقَرَابَةَ الَّتِي أَمَرَ اللَّهُ بِصِلَتِهَا وَ عَظَّمَ مِنْ حَقِّهَا وَ جَعَلَ الْخَيْرَ فِيهَا قَرَابَتُنَا أَهْلَ الْبَيْتِ الَّذِينَ أَوْجَبَ اللَّهُ حَقَّنَا عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ.
️مرتبۀ صلۀ حضرت زینب کبری علیها السلام
دایرۀ اهلبیت علیهم السلام بسیار وسیع است و ما حتی نمیتوانیم عظمت حق حضرت زینب کبری علیها السلام را تصور کنیم.
امام زمان علیه السلام میفرمایند: «به شیعیان و دوستان ما بگویید که خدا را به حقّ عمهام حضرت زینب سلام الله علیها قسم دهند تا خدا فرج مرا نزدیک گرداند.»
️اتصال حضرت زینب کبری علیها السلام به امامت
حضرت زینب علیها السلام در واقعۀ عاشورا، حامل مقام امامت از سیدالشهدا علیه السلام به امام سجاد علیه السلام بودهاند.
تبیین مقام امامت
مقام امامت یعنی رابط فیض بودن با تکتک ذرّات عالم نه فقط انسانها.
رابطۀ فیض وجودی تمام ذرّات عالم با خدا را امام علیه السلام برقرار می کند. حقیقت حکمت و معرفت این است که واسطۀ همۀ اینها امام است.
حال اینکه بار مقام امامت را حضرت زینب کبری علیها السلام به دوش گرفتند، یعنی یک رابطهای میان زینب کبری علیها السلام و خداوند در رساندن فیض الهی به تمامی ذرّات عالم خلقت هست.
در علم حکمت میگویند همۀ موجودات باید با خدا رابطهای داشته باشند و این رابطه از طریق انسان کامل که ختمیمرتبت صلی الله علیه و آله هستند، انجام میشود.
حضرت زینب کبری علیها السلام داخل در اهل بیت هستند نه اینکه ملحق به اهل بیت باشند (الحاق برای امثال سلمان است).
ایشان در عالیترین درجۀ عصمت قرار دارند. زیرا عصمت در این خاندان
عظمت اتصال به قلب عالم
زیارت عاشورا و ارتباط با اهلبیت علیهم السلام اگر ثمر بدهد یک دریا است. یک لحظه توجه به اهلبیت علیهم السلام کنیم میفهمیم در چه دنیایی سیر میکنیم، یک لحظه هم غفلت کنیم چند سال عقب میافتیم.
هرکس یادشان کند در دلش می نشینند، و وقتی در دلش نشستند نور اهلبیت علهیم السلام مشاهده میشود.
️استقرار حجّت خدا در دل مؤمن
اهلبیت علیهم السلام با این اوصاف بالا در دل ما نشستند و این از سعۀ وجودی آنها است که در آنِ واحد می توانند با همه یکجا بنشینند.
موالی کسی است که ولایت اهلبیت علهیم السلام دارد و هیچ فاصلهای بین او و امام نیست.
️امّ الاسماء و اتصال سادات به آن
عصارۀ خلقت و مادر تمامی اسماء الهی حضرت زهرا علیها السلام هستند. ازاینرو یکی از کنیه های حضرت، امّ الاسماء است.
سادات هم اینطوری هستند. یک نوری از حضرت زهرا علیها السلام است که با نورهای دیگر فرق می کند.
ما اگر درک کنیم در باطن چه رابطهای با اهل بیت علیهم السلام وجود دارد یک ثانیه هم راضی به قطع یا کمرنگ شدن این ارتباط نیستیم.
این دنیا به این بزرگی هم یک قلب دارد که به ارادۀ آن حرکت می کند و آن حجت خدا امام زمان علیه السلام است.
تمام دختران سیدالشهدا علیه السلام داخل در زمرۀ اهل بیت علهیم السلام هستند و عصمت دارند.