فراز دهم: نظرِ خدایی: أُولَئِكَ الَّذِينَ نَظَرُوا إِلَىالْمَخْلُوقِينَ بِنَظَرِي إِلَيْهِمْ
️معانی فقره
معنای اول: نظر و علم باطنی
معنای دوم: نظر رحمت
معنای سوم: نظر خدا، یعنی بندگان مؤمن آنچنان در خدا محو شدهاند که وقتی نگاه میکنند گویا خدا نگاه نموده است. که این همان معنای روایت قرب نوافل است.
«وَ مَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدٌ بِشَيْءٍ أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ، وَ إِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ؛ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِي يَنْطِقُ بِهِ وَ يَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا»
️قرب فرائض بالاتر از قرب نوافل
در قرب نوافل، خدا، گوش و زبان و چشم بنده شده است اما در قرب فرائض، چیزی از بنده باقی نمانده بلکه همه تسلیم و تحویل خدا شده و تمام وجودش اذن الله، عین الله، ید الله و لسان الله است.
قرآن بالاتر است یا عترت؟
در برتری عترت، بیست دلیل آمده که یکی از آنها وجوه موجود در روایات است، مانند: «عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ وَلَايَتَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ قُطْبَ الْقُرْآنِ»
قرآن علم الله است و علم الله معدنش اهلبیت علیهم السلام هستند
️طرق اخذ علم
1️گاهی علم، مستقیم از خداوند متعال اخذ میشود و نور خدا درون قلب آدم قرار میگیرد و شما با این نگاه چیزهایی را میفهمید.
2️اما گاهی علم، قبل از نگاه به موجود، از خدا گرفته میشود چون چشم تسلیم خدا شده از خدا میگیرد، بعد نگاه میکند. این آخرین مرحلۀ مراقبه است.
️مراحل مراقبه
1️ ترک گناه
2️ تابع رضای الهی
3️ ناظر دیدن خدا در تمام حالات
4️ جهان، جلوۀ خدا یعنی به هرجا و هرکس نگاه می کند جلوه و آیت خدا را میبیند.
یک نگاه اهل معنا
وقتی بندۀ مؤمن، هم خودش را به خدا وصل کرده و هم نگاهش را. نتیجهاش این می شود که اگر این بنده به کسی نگاه کرد نگاهش در آن بنده اثر دارد.
️یک نگاه امیرالمؤمنین علیه السلام
در جنگ صفّین فردی برادرش را از دور دید دلش رحم آمد. به امیرالمؤمنین علیه السلام عرض کرد: برادرم در لشکر معاویه است! حضرت نظری فرمودند، به مجرّد نگاه حضرت، متوجه شدند برادرش به لشکر حضرت نزدیک میشود!
️نظر محبتآمیز سیدالشهدا علیه السلام
یک مرد شامی به حضرت جسارت کرد ولی حضرت نگاه محبت آمیز کردند به نحوی که خود مرد شامی می گوید: «فَنَظَرَ إِلَيَّ نَظْرَةَ عَاطِفٍ رَؤُوفٍ»