مجلس پنجم: قلب حرم خدا و اهلبیت علیهم السلام

فهرست مطلب

نکتۀ پانزدهم) خدا و اهلبیت علیهم السلام در حریم دل:

سالک باید حقیقت توحید و ولایت را دور مپندارد، و به درون دل  رود تا برون ز گِل آید؛ و خدا و اهلبیت علیهم السلام را در حریم دل دریابد که «القلب حرم الله» .

گوئی تفاوت آن دسته که توحید و ولایت را از خود دور پنداشته‌اند، با آن جماعتی که خدا و اهلبیت علیهم السلام را در درون دل خود می‌نگرند، تفاوت زمین است تا ثریّا؛ بلکه اگر نیک بنگری خدای تعالی و اهلبیت علیهم السلام را در درون دیدن، بالاتر و برتر از آن است که ایشان را قریب بدانی، «واعلموا أنّ الله یحول بین المرء و قلبه».

نکتۀ شانزدهم) نهایت سیر، فنا در احدیت:

«قلۀ قاف» اشاره به احدیت حق‌تعالی است و نهایت درجۀ سیر انسان کامل، فناء در احدیت است؛ حال، برخی احدیت را مقام ذات می گیرند، و برخی دیگر، مقام احدیت را مقام اسقاط جمیع تعیّنات دانسته و مقام هویت غیبیّه را مقام ذات می‌دانند؛ چرا که مقام ذات، تعیّنی ندارد، حتّی تعیّنِ اطلاق و بی تعیّنی.

نکتۀ هفدهم) کلمات اهل معرفت:

دوستان اهلبیت علیهم السلام باید کلمات عالمان صاحب نفس و اساطین معرفت و اکابر شیعه را، آرام آرام بخوانند تا بتوانند کلماتی را که ایشان  از اهل بیت علیهم السلام اخذ نموده اند، بر حقایق تطبیق دهند، و متوجه ظرائف کلامشان شوند. چرا که سبک اهل معرفت نیز، همین بوده است. این طریقه و روش نباید قطع بشود؛ چنان که اصحاب حدیث، اجازه ی روایت داشتند، اصحاب معرفت نیز، کلماتی داشتند که اسرار توحید و ولایت است و از این رو مکتوب نشده یا مکتوبش پنهان گردیده است.

به اين مطلب امتياز دهيد

اين مطلب را به اشتراك بگذارید

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از شما متشكریم

عضويت شما در سايت با موفقيت انجام شد

5/5

ايميل ها بزودی برای شما ارسال می شوند