مجلس دوم: عفو سرلوحۀ عمل مؤمن

فهرست مطلب

انسان عاشق با مطالعۀ حکایات اخلاقی پیامبر صلی الله علیه و آله ناخود آگاه به صفات ایشان متّصف شده و اخلاقش شبیه اخلاق آن حضرت خواهد شد چراکه محبّت عاشق را شبیه معشوق می نماید.

یکی از اصول مهم اخلاقی پیامبر صلی الله علیه و آله عفو آن بزرگوار بود که در حکایت زیر جلوه ای از آن را در می‌یابیم:

عن ابن عباس قال: نزل جبرئيل على محمد صلّی اللّه علیه و آله يوم كسرت رباعيته، فقال: يا محمد(صلّی الله علیه و آله): أَقلبُها عليهم؟ فقال رسول الله صلّی الله علیه و آله: إنّما بعثت رحمة و لم أبعث عذابا! و التفت فإذا علي علیه السلام يقاتل المشركين بين يدي رسول صلّی الله علیه و آله، فقال جبرئيل: إن هذه لهي المواساة! فقال النبی صلّی الله علیه و آله: إنه مني وأنا منه. فقال جبرئيل : و أنا منكما[1]

ابن عباس نقل نموده: در آن روزی که دندان مبارک پیامبر صلّی الله علیه و آله شکست، جبرئیل نازل شده، و گفت: یا محمد (صلّی الله علیه و آله) اوضاع را بر آنها دگرگون نمایم؟ پس رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: «من به رحمت مبعوث شده‌ام، و بر عذاب ایشان برانگیخته نشده‌ام.» و آن گاه التفات نموده و دید حضرت علی علیه السلام در پیش روی آن حضرت (صلّی الله علیه و آله) به قتال با مشرکین می‌پردازد، در آن حال جبرئیل گفت:« این مواسات و برابری است». پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود: «او از من است و من از او هستم». در آن هنگام جبرئیل گفت: « و من از شما دو هستم».

__________________________

[1] مناقب الإمام أمير المؤمنين (ع) – محمد بن سليمان الكوفي – ج 1 – ص 486

به اين مطلب امتياز دهيد

اين مطلب را به اشتراك بگذارید

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از شما متشكریم

عضويت شما در سايت با موفقيت انجام شد

5/5

ايميل ها بزودی برای شما ارسال می شوند