دوره جامع تفسیر قرآن

تفسیر انا انزلناه فی لیلة القدر

مشاهده جلسات قبل: خصوصیات سوره قدر

جلسه 8 تفسیر سوره قدر

🔸شش مبحث در ذیل #آیه_اول:

اول: نازل کننده قرآن، #دوم: فرق انزال و تنزیل، #سوم: کیفیت نزول قرآن در شب قدر، #چهارم: نازل شده کل قرآن یا یک آیه، #پنجم: ظرف مکانی نزول، #ششم: ظرف زمانی نزول.

🔸 کلمه اول: #إنا

علل جمع آمدن ضمیر:

۱) برای بیان عظمت خداوند تعالی
۲) برای بیان اسباب و وسائط فیض

روایتامامصادق علیه‌السلام: أبی الله أن یجری الاشیاء إلا بأسباب.

کلام امام صادق علیه‌السلام ذیل #آیه ﴿فَلَمَّا آسَفُونا انْتَقَمْنا مِنْهُمْ‏﴾: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَا يَأْسَفُ كَأَسَفِنَا وَ لَكِنَّهُ خَلَقَ أَوْلِيَاءَ لِنَفْسِهِ يَأْسَفُونَ وَ يَرْضَوْنَ وَ هُمْ مَخْلُوقُونَ مَرْبُوبُونَ.

جلسه 9

علل جمع آمدن ضمیر: (ادامه بحث)

۳) #ربط بین خدا و خلفای الهی.

روایت_دوم از امام صادق علیه السلام: وَ لَكِنَّهُ خَلَطَنَا بِنَفْسِهِ فَجَعَلَ ظُلْمَنَا ظُلْمَهُ وَ وَلَايَتَنَا وَلَايَتَهُ.

نکته مهم: ضمیر إنّا بیانگر #ربط بین دو بخش مباحث معرفت:

بخش_اول: ذات خدا و اسماء و صفات و فعل الهی(عوالم خلقت اعم از مشیت و جبروت و ملکوت و مثال و برزخ و دنیا)

بخش_دوم: انسان کامل خلیفه الله.

نتیجه: فعل #خلفای الهی فعل #خداست.
🔸کلمه دوم #أنزلناه

فرق انزال و تنزیل:

انزال (نزول دفعی) ماه مبارک رمضان شب قدر؛ ابتدای تنزیل (نزول تدریجی) ۲۷ رجب مبعث.

تفسیر کلمه انزلناه

🔸کلمه دوم #أنزلناه (ادامه بحث)

نظریات درفرق انزال و_تنزیل:

۱. انزال نزول دفعی و تنزیل نزول تدریجی است. (نظر #مشهور مفسرین)
۲. انزال اعم از نزول دفعی و تدریجی، و تنزیل نزول تدریجی است.
۳. فرقی بین انزال و تنزیل نیست.

نتیجه_اول: (در فرق بین انزال و تنزیل)

علم پیامبر صلی الله علیه و آله، به کل قرآن قبل از تنزیل آن.

سه_شاهد بر این مطلب:

شاهد_اول: ﴿وَ لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضى‏ إِلَيْكَ وَحْيُهُ‏﴾

شاهد_دوم: ﴿لاَ تُحَرِّكْ بِهِ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ﴾

شاهد_سوم: ﴿عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَىٰ غَيْبِهِٓ أَحَدًاً إِلَّا مَنِ ارْتَضَىٰ مِنْ رَسُولٍ﴾

نتیجه_دوم: (در فرق انزال و تنزیل) رعایت شرایط جامعه و مخاطب در القاء مطالب.

🔸کیفیت و مراتب #نزول_قرآن:

نظر_اول: جبرئیل واسطه بین خدا و پیامبران علیهم‌السلام.

نظر_دوم: لزوم واسطه بین جبرئیل و خدای تعالی.

دلیل نظر دوم: #جبرئیل نمی تواند بالاتر از سدرة المنتهی برود.

حقیقت انسان کامل برتر از #ملائکه بوده و می تواند واسطه بین خدا و ملائکه قرار گیرد.

دو_شاهد بر این مطلب:

شاهد_اول: ولی مطلق خدا یعنی شخصی که بین او و خدا هیچ واسطه نیست.

شاهد_دوم: نقل کلام خدا مستقیماً از خداوند توسط فاطمهٔ زهرا علیهاالسلام در حدیث کساء.

1/5 - (1 امتیاز)

اين مطلب را به اشتراك بگذارید

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از شما متشكریم

عضويت شما در سايت با موفقيت انجام شد

5/5

ايميل ها بزودی برای شما ارسال می شوند