شرح حدیث معراج جلسه 14

فهرست مطلب

فراز یازدهم: و لم یرفعوا الحوائج إلی الخلق

> یک معنای این فراز این بود: اصلا حاجت و نیازی به خلق ندارند یعنی می دانند که این دنیا بسیار کوتاه و کوچک است و انسان باید خدا در وجود خود حاکم کند.

باید اراده ما تابع اراده اهل بیت علیهم السلام باشد زیرا ارادۀ آنها «ارادة الله» است.

روایت اول: عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَلْإِمَامَ وَكْرٌ لِإِرَادَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لاَ يَشَاءُ إِلاَّ مَنْ يَشَاءُ اَللَّهُ.

روایت دوم: امام زمان علیه السلام : قُلُوبُنَا أَوْعِيَةٌ لِمَشِيئَةِ اَللَّهِ فَإِذَا شَاءَ اَللَّهُ شَيْئاً شِئْنَا وَ اَللَّهُ يَقُولُ (مٰا تَشٰاؤُنَ إِلاّٰ أَنْ يَشٰاءَ اَللّٰهُ).

مقام اصحاب سیدالشهدا علیه السلام

در زیارت نامه ایشان آمده است: السلام علیکم ایها الربانیون. یعنی اینها تمام وجودشان خدا است چون خودشان را تسلیم خدا کردند، در نتیجه تمام کارهایشان منسوب به خدا شد. اینها عبد مطلق شدند.

ادامۀ روایات روایت دوم: نیازمندی و بی نیازی نسبت به مردم: عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: فَيَكُونَ اِفْتِقَارُكَ إِلَيْهِمْ فِي لِينِ كَلاَمِكَ وَ حُسْنِ بِشْرِكَ وَ يَكُونَ اِسْتِغْنَاؤُكَ عَنْهُمْ فِي نَزَاهَةِ عِرْضِكَ وَ بَقَاءِ عِزِّكَ.

روایت سوم: شرافت و عزت مومن: عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: شَرَفُ اَلْمُؤْمِنِ قِيَامُ اَللَّيْلِ وَ عِزُّهُ اِسْتِغْنَاؤُهُ عَنِ اَلنَّاسِ. > برای پیوند دادن قلب خود با اهل بیت علیهم السلام گاهی به آنها سلام میدهیم و گاهی نماز میخوانیم زیرا باطن نماز اهل بیت علیهم السلام هستند.

روایت چهارم: بی نیازی از مردم، عزت دین: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلْيَأْسُ مِمَّا فِي أَيْدِي اَلنَّاسِ عِزُّ اَلْمُؤْمِنِ فِي دِينِهِ.

روایت پنجم: بی نیازی از مردم و پاداش بهشت (عاقبت به خیری) : قَالُوا تَضْمَنُ لَنَا عَلَى رَبِّكَ اَلْجَنَّةَ قَالَ فَنَكَسَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ رَأْسَهُ ثُمَّ نَكَتَ فِي اَلْأَرْضِ ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ فَقَالَ أَفْعَلُ ذَلِكَ بِكُمْ عَلَى أَنْ لاَ تَسْأَلُوا أَحَداً شَيْئاً.

روایت ششم: معنای اخلاص بی نیازی از مردم: جَاءَ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه … قُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ فَمَا تَفْسِيرُ اَلْإِخْلاَصِ قَالَ اَلْمُخْلِصُ اَلَّذِي لاَ يَسْأَلُ اَلنَّاسَ شَيْئاً.

انواع اخلاص : 1) اخلاص در عمل. 2) اخلاص در محبت (مانند داستان حضرت ابراهیم علیه السلام). 3) اخلاص در معرفت (کمال الإخلاص نفی الصفات عنه).

شرک خفی: عن أبى عبد الله عليه السلام في قوله: «وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِكُونَ» قال: هو الرجل يقول: لولا فلان لهلكت … الا ترى انه قد جعل لله شريكا في ملكه يرزقه…

روایت هفتم: یأس از مردم و استجابت دعا : قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ أَنْ لاَ يَسْأَلَ رَبَّهُ شَيْئاً إِلاَّ أَعْطَاهُ فَلْيَيْأَسْ مِنَ اَلنَّاسِ كُلِّهِمْ.

روایت هشتم: اعتماد به خدا راه خروج از مشکلات: عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: أَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى دَاوُدَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا اِعْتَصَمَ بِي عَبْدٌ مِنْ عِبَادِي دُونَ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِي عَرَفْتُ ذَلِكَ مِنْ نِيَّتِهِ ثُمَّ تَكِيدُهُ اَلسَّمَاوَاتُ وَ اَلْأَرْضُ وَ مَنْ فِيهِنَّ إِلاَّ جَعَلْتُ لَهُ اَلْمَخْرَجَ مِنْ بَيْنِهِنَّ.

به اين مطلب امتياز دهيد

اين مطلب را به اشتراك بگذارید

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از شما متشكریم

عضويت شما در سايت با موفقيت انجام شد

5/5

ايميل ها بزودی برای شما ارسال می شوند