مجلس هفتم: مراتب قرآن

فهرست مطلب

مرتبۀ کلام و کتاب:

قرآن تجلی اعظم الهی است که با نزول در عالم ملکوت به صورت معانی جلوه گر شده و پس از تنزیل در عالم ملک قالب الفاظ را به خود گرفته است.

برای درک مراتب وجودی قرآن باید دریابیم که این کتاب بزرگ آسمانی، از کدام عالم سرچشمه گرفته و تنزیل یافته است، و هنگام تنزّل از چه عوالم و مراتبی عبور می کند؟

برای روشن شدن مطلب ابتدا به بیان عوالمی که حقیقت قرآن از آن عوالم، تنزل یافته می پردازیم:

قرآن مرتبه های مختلف دارد، دو مرتبۀ مهم از مراتب قرآن، مرتبۀ کلام و مرتبۀ کتاب می باشد. مرتبۀ کلام اللّهی قرآن بالاتر از مرتبۀ کتاب اللهی آن است. قرآن در مرتبۀ کتاب اللّهی، دو مرتبه دارد: یکی مرتبۀ کتاب مکنون و دوم مرتبۀ کتاب مبین، چرا که خدای تعالی در عالم جبروت اعلی، کتابی مکنون دارد که پنهان است، و در تنزلات بعد آشکار شده و به صورت کتاب مبین ظاهر می گردد. کتاب مکنون، همان امّ الکتاب است، و ام الکتاب یعنی محل تولّد قرآن. بر اساس روایات صحیحه کتاب مبین  همان وجود امیرالمؤمنین علیه السلام است.

سرچشمۀ حقایق قرآن:

کلام هر گوینده ای از زبان و لسان او خارج می شود. خدای تعالی در مقام  معرفی امیرالمؤمنین علیه السلام، آن حضرت را به عین الله و اذن الله و لسان الله و ید الله توصیف می نماید. در روایات اهلبیت(، در شأن امیرالمؤمنین علیه السلام آمده است: «عینُ الله النّاظرة» و «یدُ الله الباسطة» و «لسانُ الله الناطقه». در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است:عَنْ أَسْوَدَ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام فَأَنْشَأَ يَقُولُ ابْتِدَاءً مِنْهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ أَسْأَلَهُ نَحْنُ حُجَّةُ اللَّهِ وَ نَحْنُ بَابُ اللَّهِ وَ نَحْنُ لِسَانُ‏ اللَّهِ‏ وَ نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ وَ نَحْنُ عَيْنُ اللَّهِ فِي خَلْقِهِ وَ نَحْنُ وُلَاةُ أَمْرِ اللَّهِ فِي عِبَادِهِ. کلام خدا باید از زبان خدا صادر شود. قرآن خدا کلامِ خداست و علیّ بن أبی طالب علیه السلام لسان خداست.

به اين مطلب امتياز دهيد

اين مطلب را به اشتراك بگذارید

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از شما متشكریم

عضويت شما در سايت با موفقيت انجام شد

5/5

ايميل ها بزودی برای شما ارسال می شوند