مجلس نهم: مقصد عارفان و اهل ولایت

فهرست مطلب

مقصد عارفان:

ای سالک مقصد و منتهای سلوک عارفان، آن است که حجاب ها بر افکنده، وصال حضرت پروردگار تو را حاصل آید که تو را از او چنین خطاب آمد: «و أنَّ إلی ربِّک المنتهی»

مقصد سلوک اهل ولایت به حسب تفاوت درجات سالکان

مقصد، در سیر اهل ولایت، وصال اهلبیت علیهم السلام می‌باشد. معرفت و اقامه‌ی عزاء و بکاء و  زیارت سیدالشهدا و ائمۀ معصومین علیهم السلام، همگی برای وصول به سید الشهداء علیه السلام می‌باشد، چرا که بکاء و عزاداری و امثال این امور، طریق موصِل به اهل بیت علیهم السلام می‌باشند؛ یعنی طرقی هستند که خود، ایصال به مقصد می‌کنند.

صراط ولایت

نیل به مقصد اصلی و اعلی، فقط از صراط مستقیم ولایت امکان پذیر است، و توجّه و ذکر اهل بیت( در این سیر معنوی، عین سیر الی الله و ذکر اوست. تمام طرق موجب رسیدن به آستان اهل بیت علیهم السلام شده و پس از اتصال به درگاه اهلبیت علیهم السلام اسرار توحید بر قلب انسان باز شده و باب وصول به احدیت فتح گردد.

فناء في الله و فناء در اهلبیت علیهم السلام

خواه گفته شود فناء في الله و خواه گفته شود فناء در اهل البیت علیهم السلام، صاحبان معرفت را، در این دو صورت، یک سیرت؛ و در این دو عنوان، یک منهاج است، چه حقیقت اهل بیت علیهم السلام، تجلّی و جلوۀ تامّ ذات اقدس الهی است.

مشتبه شدن مقصد و طریق

سالکان را باید التفات حاصل آید که مقصد، حقیقت است، زینهار امری که طریق است، در تصور سالک، مقصد به گمان نیاید، چه فرموده‌اند: «رقّ الزجاج و رقّت الخمر        فتشابها و تشاکل الأمر».

به اين مطلب امتياز دهيد

اين مطلب را به اشتراك بگذارید

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از شما متشكریم

عضويت شما در سايت با موفقيت انجام شد

5/5

ايميل ها بزودی برای شما ارسال می شوند