شرح حدیث معراج جلسه اول

فهرست مطلب

مقدّمه


📃⚡️اهمیت و ویژگی های حدیث معراج

👈این حدیث شریف سخن از عالم اعلی است
👈تخاطب خداوند با پیامبر
👈قلب انسان را از دنیا تهی می کند
👈این حدیث نیز مخصوص عالم (فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى) است
📃⚡️نسخ حدیث
👈اصل حدیث در آخر کتاب ارشاد القلوب دیلمی ذکر شده است.
👈صاحب وسائل سندی برای این حدیث شریف ذکر نموده و می‌فرماید: تمامی این احادیث صحیح هستند.
📃⚡️امیر‌المؤمنین علیه السلام راویِ حاضر در معراج
👈روایت معراج را امام صادق از امیر‌المؤمنین و ایشان از پیامبر نقل می‌فرمایند،
👈اما حقیقت ماجرا این است که خود امیر‌المؤمنین نیز در معراج حضور داشته‌اند زیرا پیامر بعد از التفات به جانب خود مشاهده می کنند که امیر‌المؤمنین در معراج حضور دارند.
📃⚡️سعۀ وجودی اهل‌بیت علیهم السلام
👈ائمۀ اطهار همیشه در عالم اعلی حضور دارند
👈اصل حقیقت وجودی آنها در آن عالم هست و تمام عوالم تحت سیطرۀ آنها است
👈معراج پیامبر، در واقع به معنای سر زدن ایشان به عالم بالا است.
📃⚡️مقام حمد
👈حدیث معراج، 38 فراز دارد و هر فراز با تعبیر «یا احمد» شروع می‌شود.
👈آغاز کتاب تدوین (قرآن) با حمد و نیز شروع کتاب آفرینش با حقیقت حمد یعنی پیامبر اکرم.
👈حمد کننده ترین مخلوقات پیامبر خدا هستند چون پیامبر تمام صفات خداوند را به اعلی درجه نشان می دهند و معنای حمد هم نشان دادنِ صفات محمود است.

فراز اول: بهترین اعمال

رُوِيَ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَنَّ النَّبِيَّ سَأَلَ رَبَّهُ سُبْحَانَهُ لَيْلَةَ الْمِعْرَاجِ فَقَالَ: يَا رَبِّ، أَيُّ الْأَعْمَالِ ‏أَفْضَلُ؟
👈غرض حضرت از این سؤال، پرده‌برداشتن از حقایقی است که مؤمن به وسیلۀ آنها بتواند طریق سلوک اخلاقی و معنوی به سوی خداوند را دریابد.


فراز دوم: توکّل


👈خداى تبارک وتعالى فرمود: عملى نزد من بهتر و برتر از توكّل بر من و رضا به قضاى من نيست.
👈توکل یکی از ارکان اربعۀ ایمان
👈چهار صفت باید در وجود مؤمن نهادینه شود: دو صفت از صفات همین توکّل و رضا، و دو صفت دیگر تسلیم و تفویض هستند.
📃⚡️معنای توکل
👈 توکّل به معنای وکیل قرار دادن خداوند است
👈مقام رضا در درجۀ دوم قرار دارد یعنی باید از مقام توکّل به مقام رضا سیر کرد. و این، دلیل تقدّم توکّل بر رضا است.
📃⚡️آثار توکل در آیات قرآن
🔹آیۀ اول: عدم تسلّط شیطان (نحل/99)
👈انواع شیاطین
نوع اول: شیاطینی که در امر دنیا به انسان هجوم می¬آورند.
نوع دوم: شیاطینی که به فکر انسان هجوم می¬آورند و انسان را از یاد و مسیر اهل‌بیت منحرف ساخته به دنیا مشغول می-کنند.
🔹آیۀ دوم: کفایت امور (طلاق/3)
📃⚡️توکّل در روایات
🔹روایت اول: درجات توکّل (اصول کافی ج2 ص65)
👈یکی از آنها این است که در تمامی کارهایت به خدا توکل کنی و هرچه با تو کرد از او راضی و خشنود باشی، و بدانی که او نسبت به تو از هیچ خیر و تفضّلی منع نمی کند

🔹ادامۀ روایت اول: درجات توکّل (اصول کافی ج2 ص65)
👈یکی از آنها این است که در تمامی کارهایت به خدا توکل کنی و هرچه با تو کرد از او راضی و خشنود باشی، و بدانی که او نسبت به تو از هیچ خیر و تفضّلی منع نمی کند
🔹روایت دوم: استقرار غنا و عزّ در جایگاه توکّل (اصول کافی ج2 ص47)
👈بی‌نیازی و عزّتی که مخصوص خداوند و چهارده معصوم است، به انسان متوکل رجوع می کند.
👈عزّت و وجاهت را باید از خاندان عصمت و طهارت جست
👈رضا نیز از صفات حضرت زهرا علیها السلام است و ایشان هم راضیه و هم مرضیه هستند.
🔹روایت سوم: حدّ توکّل (عیون اخبار الرضا ج2 ص49)
حد توکل آن است كه همراه با خدا از احدی نترسی.

4.3/5 - (6 امتیاز)

اين مطلب را به اشتراك بگذارید

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از شما متشكریم

عضويت شما در سايت با موفقيت انجام شد

5/5

ايميل ها بزودی برای شما ارسال می شوند