مجلس سوم: دریافت علوم از معدن عصمت اهلبیت علیهم السلام

فهرست مطلب

نکتۀ نهم) القاء علوم از ناحیۀ اهلبیت علیهم السلام:

درک حقایق، فقط با تحصیل میسّر نخواهد شد، بلکه یکی از برترین راه‌های رسیدن به مطالب عالیه، آن است که از ناحیه اهلبیت علیهم السلام در ظرف دل القاء شود، چه این علوم، بسیار عزیزند و سزاوار است که مستقیماً از معدن عصمت اخذ شوند، و از این رو حضرت امیرمؤمنان علیه السلام فرموده‌اند: «یا کمیل! لا تأخذ إلّا عنّا تکن مِنّا»، جز از ما اخذ مکن تا از ما باشی. اساس همّت و بناء سالک، باید آن باشد که کلام امیرالمؤمنین علیه السلام را درک و بیان نموده؛ از خود چیزی برآن نیافزاید. تعابیر اهل معرفت، باید عین تعابیر اهل بیت علیهم السلام باشد.

نکتۀ دهم) اسرار خدا و اهلبیت علیهم السلام:

برخی از حقایق می باشند که تعیّن الفاظ، قاصر از بیان معنای بیکران آن و عاجز از وصول به عمق ژرف انگیز معنای لاتعینی آن حقایق می‌باشد، چنانکه یکی از بزرگان اهل معرفت (آقا سید عبدالله …قدس سره)، به نقل از استاد خودقدس سره سخنانی می‌فرمودند و تذکر می‌دادند که این سخنان اسرار اهلبیت علیهم السلام و اسرار خداست و نباید در کتابت آید.

کمی که بالاتر برویم، می یابیم که مطالبی وجود دارد که حتی سمع نیز از شنیدن آنها قاصر می‌باشد بلکه این معانی باید به قلب مستعدّ القاء شود، چرا که این معانی، شنیدنی نیست و در قالب لفظ نگنجد، چنانچه شخصی از اساطین معرفت عملی و علمی، فرموده بودند: « پیرامون حروف مقطّعه، اسراری به من نشان داده شد؛ هر چه کردم که بنویسم، برای نوشتن لفظی نداشتم، چرا که لفظی برای آن ها نبود» . این سیر، مافوق کتابت و استماع و به تعیّن درآمدن در قالب الفاظ است. وسعت ظرف دل و کمال مرتبۀ نفس، سبب أخذ این معارف می باشد.

نکتۀ یازدهم) فنا در ولایت و توحید:

راه رسیدن انسان به مقام فنا در ولایت و توحید آن است که تمام شئون و جداول وجودی و درونی او؛ أعمّ از حواسّ ظاهری و باطنی و عقل و قلب و روح و سرّ و مراتب خفی و اخفای نفس، در مقام ولایت محو شود؛ در این هنگام انسانی که محو اهلبیت علیهم السلام شده، اراده‌ای جز ارادۀ ایشان نداشته و جز به خواست ایشان عملی انجام نداده و سخنی نمی گوید، بلکه تنها آن چه را از معدن عصمت اخذ نموده، به بیان خواهد آورد.

به اين مطلب امتياز دهيد

اين مطلب را به اشتراك بگذارید

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter

یک پاسخ

  1. اللهم ارزقنا معرفت محمد وآل محمد….
    لطفا اگر امکانش هست سىره زندگى آىت الله بهجت رو بزارىد..خىلى. ممنون مىشم..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از شما متشكریم

عضويت شما در سايت با موفقيت انجام شد

5/5

ايميل ها بزودی برای شما ارسال می شوند