دیدگاه مراجع شیعه در تاریخ شهادت حضرت زهرا علیها السلام

  • خانه
  • دیدگاه
  • دیدگاه مراجع شیعه در تاریخ شهادت حضرت زهرا علیها السلام

فهرست مطلب

آیة الله بهجت قدّس سرّه با نقل دیدگاه بزرگان مراجع عالم تشیّع در تاریخ شهادت حضرت فاطمۀ زهرا علیها السلام، شهادت آن حضرت در سوم جمادی الثانیة را دور از اشتباه دانسته و فرمودند: «ابوالفرج اصفهانی ـ که زیدی‌مذهب است ـ در کتاب مقاتل‌الطالبیین راجع به زمان وفات حضرت فاطمه علیهاالسلام اقوال متعددی را نقل می‌کند، و آخرین آنها را شش ماه بعد از رحلت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم ، و اولین آنها را چهلم حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم که تقریباً هشتم ربیع‌الثانی است ذکر می‌کند.[1]

مرحوم شربیانی [از آیات عظام نجف] هم چهلم را وفات حضرت فاطمه علیهاالسلام می‌دانستند.

گویا چنان‌که مکان دفن و قبر آن حضرت مجهول است، زمان فوتش هم باید مجهول و ناشناخته باشد، البته شاید علت مجهول‌بودن زمان وفاتش این باشد که معمولاً ضبط و کتابتِ وقایع تاریخی را اشخاص با سواد و اهل دقت در نویسندگی، بر عهده نمی‌گرفتند؛ لذا در ولادت حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم هم بین شیعه و سنی اختلاف است.

درهرحال، در مدت حیات حضرت صدیقه‌ی طاهره علیهاالسلام بعد از رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم اختلاف است، آیا 45 روز بوده و یا 75 روز و یا 95 روز. مرحوم نوری نوشته است: 75 و 95 به خط کوفی خیلی به هم شباهت دارند، لذا روایت 75 روز[۲] با روایت 3 جمادی‌الثانی[۳] قابل جمع و تطبیق می‌باشد و منظور از آن، همان 95 روز است.

افزون بر این، 3 جمادی‌الثانی دور از اشتباه است. شاید در این مدت (فاصله‌ی 75 ـ 95) حضرت زهرا علیهاالسلام بستری بوده‌اند و یا راوی اشتباه نقل کرده و به جای عدد 95 عدد 75 را ضبط نموده است، ولی 3 جمادی‌الثانی هیچ اشتباهی در آن تصور نمی‌شود.

درهرحال، مرحوم میرزا حسین نائینی هم روایت 95 روز را ترجیح می‌دادند و روز سوم جمادی‌الثانی را روضه داشتند؛ ولی مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی فاطمیه‌ی اول، یعنی 75 روز را وفات می‌گرفتند و روضه‌خوانی داشتند.

بعضی از بیوت مراجع و علمای نجف، از جمله بیت سید بحرالعلوم علیه‌السلام در ایام فاطمیه مثل دهه‌ی محرم عزاداری و روضه‌خوانی داشتند.» [نقل از سایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیة الله العظمی بهجت قدّس سرّه]

۱. در این باره ر.ک: الذکری، ص73؛ الحبل‌المتین، ص76؛ کشف‌الغطاء، ج1، ص12؛ بصائرالدرجات، ص173؛ اصول کافی، ج1، ص241 و 458؛ کافی، ج3، ص228؛ فتح‌الباری، ج7، ص378؛ الطبقات‌الکبری، ج8، ص28؛ تاریخ مدینة دمشق، ج3، ص159.

۲. ر.ک: بحارالانوار، ج43، ص9؛ دلائل‌الامامة، ص9 و 45. نیز ر.ک: مناقب ابن‌شهرآشوب، ج3، ص356.

۳. ر.ک: بحارالانوار، ج43، ص9 و 170؛ دلائل‌الامامة، ص9 و 45؛ مناقب ابن‌شهرآشوب، ج3، ص356.

به اين مطلب امتياز دهيد

اين مطلب را به اشتراك بگذارید

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از شما متشكریم

عضويت شما در سايت با موفقيت انجام شد

5/5

ايميل ها بزودی برای شما ارسال می شوند