آیة الله نجم الدین طبسی: حتمی بودن یمانی به معنای قداست آن نیست

  • خانه
  • دیدگاه
  • آیة الله نجم الدین طبسی: حتمی بودن یمانی به معنای قداست آن نیست

فهرست مطلب

یکی از اساتید حوزه علمیه قم اظهار داشت: روایات متعددی داریم که یمانی از علامات حتمی است ولی آیا علامت بودن به معنای قداست است؟ نه؛ قداست دلیل خاص خود را می طلبد و باید ثابت گردد.

به گزارش معارف الهیه ا خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ «آیت الله نجم الدین طبسی» از اساتید حوزه علمیه قم در نشست تخصصی “نقد و بررسی جریان مدعی یمانی” که صبح پنج شنبه ـ 10 اردیبهشت ماه ـ در قم برگزار شد، گفت: تعلق یمن به اهل بیت(ع) بر کسی پویشده نیست شش ماه خالد بن ولید برای تبلیغ اسلام به یمن رفت، فشار آورد تا مسلمان شوند اما آنها مسلمان نشدند ولی با یک سخنرانی امیرالمومنین امام علی(ع) مردم یمن گروه گروه مسلمان شدند و امروزه محبت مردم یمن به امیرالمومنین(ع) مشهود است.

وی افزود: 50 سال وهابیت برای تغییر اعتقادات یمنی ها  فعالیت کرد ولی مردم یمن در چند روز همه تلاش های آنان را به باد دادند.

این استاد حوزه در مورد محبت مردم یمن نسبت به حضرت علی(ع) گفت: نکات مثبت در مورد مردم یمن در روایات فراوان است و بیشتر طرفداران حضرت علی(ع) از قبیله هَمدان بودند. آنها در دوره اموی تحت فشار بودند و عده ای از آنها تشیع را به قم آورند و تشیع قم به برکت اشعری های یمن است.

وی با بیان اینکه اگر نتوانستیم مثبت بودن چهره و لزوم تبعیت از یمانی را ثابت کنیم به مثبت بودن اهل یمن ارتباطی ندارد، گفت: روایات متعددی داریم که یمانی از علامات حتمی است ولی آیا علامت بودن به معنای قداست است؟ نه؛ قداست دلیل خاص خود را می طلبد و باید ثابت گردد.

نجم الدین طبسی در مورد روایاتی که به بحث یمانی پرداخته اند، اظهار داشت: روایت اول در کتاب الغیبة نعمانی است در این روایت آمده است: «خروج سفیانی، یمانی و خراسانی در یک سال و یک ماه و یک روز اتفاق خواهد افتاد و هدایت گر تر از پرچم یمانی نداریم چون شما را به سوی مهدی(عج) دعوت می کند. در قیام یمانی، فروش سلاح حرام است، اگر یمانی خروج کرد به طرف یمانی بروید و سرپیچی از او خلاف است و اگر کسی تخلف کند اهل جهنم است چون او مردم را به طرف حق دعوت می کند.»

وی در نقد این روایت گفت: این روایت مفصل است پارگراف، پارگراف دارد و حدث قوی داریم که یک روایت نیست و چند روایت است که در کنار هم جمع شده است. معلوم نیست که این تتمه، با این سند است یا با سند دیگر، که در نتیجه روایت مرسل باشد. اگر قبول کنیم که این روایت یک سند است باید بپذیریم که مرجعیت با یمانی است نه مراجع، و خرید و فروش سلاح و سرپیچی از یمانی حرام است. چند حکم فقهی و وجوب تبعیت از یمانی مستند قوی می خواهد و این روایت نمی تواند مستند باشد و کسی از علما این احکام فتوا نداده اند و معرض عنه است.

کارشناس مباحث مهدویت ادامه داد: در سند روایت، احمد بن یوسف است که فردی مجهول می باشد به دهها کتاب رجالی مراجعه کردیم و از او اثری پیدا نکردیم و در روایت آمده است که پرچم یمانی «اهدی الرایات» با این حساب پرچم های دیگر باید پرچم هدایت باشند در حالی که نمی توانیم بپذیریم که پرچم سفیانی و دجال پرچم هدایت باشند.

وی در پایان گفت: روایت دوم که در ارشاد آمده است این است که رایت یمانی رایت حق است و پرچم هدایتگر است و این روایت نیز مشکل سندی دارد. و روایات دیگر راجع به اصل یمانی است اما از این روایات نمی توانیم نتیجه بگیریم که یمانی فردی مثبت است.

به اين مطلب امتياز دهيد

اين مطلب را به اشتراك بگذارید

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از شما متشكریم

عضويت شما در سايت با موفقيت انجام شد

5/5

ايميل ها بزودی برای شما ارسال می شوند