صفحه اصلی ارتباط باما درباره ما رایانامه خبر خوان

مجلس هفتم: مراتب قرآن

مرتبۀ کلام و کتاب:

قرآن تجلی اعظم الهی است که با نزول در عالم ملکوت به صورت معانی جلوه گر شده و پس از تنزیل در عالم ملک قالب الفاظ را به خود گرفته است.

برای درک مراتب وجودی قرآن باید دریابیم که این کتاب بزرگ آسمانی، از کدام عالم سرچشمه گرفته و تنزیل یافته است، و هنگام تنزّل از چه عوالم و مراتبی عبور می کند؟

برای روشن شدن مطلب ابتدا به بیان عوالمی که حقیقت قرآن از آن عوالم، تنزل یافته می پردازیم:

قرآن مرتبه های مختلف دارد، دو مرتبۀ مهم از مراتب قرآن، مرتبۀ کلام و مرتبۀ کتاب می باشد. مرتبۀ کلام اللّهی قرآن بالاتر از مرتبۀ کتاب اللهی آن است. قرآن در مرتبۀ کتاب اللّهی، دو مرتبه دارد: یکی مرتبۀ کتاب مکنون و دوم مرتبۀ کتاب مبین، چرا که خدای تعالی در عالم جبروت اعلی، کتابی مکنون دارد که پنهان است، و در تنزلات بعد آشکار شده و به صورت کتاب مبین ظاهر می گردد. کتاب مکنون، همان امّ الکتاب است، و ام الکتاب یعنی محل تولّد قرآن. بر اساس روایات صحیحه کتاب مبین  همان وجود امیرالمؤمنین علیه السلام است.

سرچشمۀ حقایق قرآن:

کلام هر گوینده ای از زبان و لسان او خارج می شود. خدای تعالی در مقام  معرفی امیرالمؤمنین علیه السلام، آن حضرت را به عین الله و اذن الله و لسان الله و ید الله توصیف می نماید. در روایات اهلبیت(، در شأن امیرالمؤمنین علیه السلام آمده است: «عینُ الله النّاظرة» و «یدُ الله الباسطة» و «لسانُ الله الناطقه». در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است:عَنْ أَسْوَدَ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام فَأَنْشَأَ يَقُولُ ابْتِدَاءً مِنْهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ أَسْأَلَهُ نَحْنُ حُجَّةُ اللَّهِ وَ نَحْنُ بَابُ اللَّهِ وَ نَحْنُ لِسَانُ‏ اللَّهِ‏ وَ نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ وَ نَحْنُ عَيْنُ اللَّهِ فِي خَلْقِهِ وَ نَحْنُ وُلَاةُ أَمْرِ اللَّهِ فِي عِبَادِهِ. کلام خدا باید از زبان خدا صادر شود. قرآن خدا کلامِ خداست و علیّ بن أبی طالب علیه السلام لسان خداست.

ارسال نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

  • آرشیو

  • خبرنامه روزانه

  • Copyright © 2014 معارف الهیة
  • I footnotes