صفحه اصلی ارتباط باما درباره ما رایانامه خبر خوان

شیخ الازهر: شیعیان برادران ما در اسلام هستند

“احمد طیب” اظهار داشت: شایعاتی که به نقل از وی منتشر گردیده و در آن ادعا شده ایران با انتشار تشیع خطری برای منطقه است، صحت ندارد.

url

به گزارش «شیعه نیوز»، دکتر “احمد طیب” شیخ الازهر شایعاتی مبنی بر اینکه او گفته است ایران با انتشار تشیع خطری برای منطقه است را تکذیب کرد و گفت: شیعیان برادران ما در اسلام هستند.

وی افزود: فتوایی واضح و مشهور از شیخ سابق الازهر “محمد شلتوت” درباره وحدت اسلامی وجود دارد و اختلاف ما فقط بر روی برخی مسائل است.

بنا به گزارش پایگاه عربی “ارم نیوز” شیخ طیب تاکید کرد نزاع ها در یمن و عراق سیاسی است و از دین به عنوان یک سلاح استفاده شده است و دادن رنگ و بوی دینی به این درگیری ها بر خشونت آن افزوده است.

«فتوای شیخ محمد شلتوت درباره جواز پیروی از مذاهب ریشه دار و اصیل اسلامی که شیعه دوازده امام هم جزو آنهاست، می باشد. این فتوا در سال 1378 هـجری قمری در هفدهم ربیع الاول، روز میلاد امام همام جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) بنیانگذار مكتب شیعه جعفری، در حضور نمایندگان مذهب شیعه امامی و شیعه زیدی و مذاهب چهارگانه اهل سنت صادر شد.

متن این فتوا به شرح زیر است:

عده ای از مردم معتقدند که هر فرد مسلمان برای آنکه عبادات و معاملاتش صحیح انجام گیرد ، باید تابع احکام یکی از مکتب های معروف چهارگانه (اهل سنت) باشد و در میان این مکتب های چهارگانه نامی از مکتب شیعه امامی و شیعه زیدی برده نشده است . آیا جنابعالی با این نظر کاملا موافقید که مثلا پیروی از مکتب شیعه امامیه اثنی عشری مغایرتی با دین ندارد؟

شیخ شلتوت پاسخ دادند :

آیین اسلام هیچ یک از پیروان خود را ملزم به پیروی از مکتب معینی ننموده ، بلکه هر مسلمانی می تواند از هر مکتبی که بطور صحیح نقل شده و احکام آن در کتب مخصوص به خود مدون گشته پیروی نماید و کسی که مقلد یکی از این مکتبهای چهارگانه باشد می تواند به مکتب دیگری ( هر مکتبی که باشد ) منتقل شود .

مکتب جعفری، معروف به مذهب امامی اثنی عشری ، مکتبی است که شرعا پیروی از آن مانند پیروی از مکتب های اهل سنت جایز می باشد . بنابراین سزاوار است که مسلمانان این حقیقت را دریابند و از تعصب ناحق و ناروایی که نسبت به مکتب معینی دارند دوری گزینند ، زیرا دین خدا و شریعت او تابع مکتبی نبوده و در احتکار و انحصار مکتب معینی نخواهد بود .بلکه همه صاحب مذهبان ، مجتهد بوده و اجتهادشان مورد قبول درگاه باری تعالی است و کسانی که اهل نظر و اجتهاد نیستند، می توانند از هر مکتبی که مورد نظرشان است تقلید نموده و از احکام فقه آن پیروی نمایند و در این مورد فرقی میان عبادات و معاملات نیست . »

ارسال نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

  • آرشیو

  • خبرنامه روزانه

  • Copyright © 2014 معارف الهیة
  • I footnotes