شيعيان عربستان با چشمان ترسان از شاهزاده نايف، بر امام حسين (ع) گريه مي کنند

فهرست مطلب

به گزارش صدای شیعه، دوستداران امام حسين(ع) در عربستان سعودي، به سبک برادران شيعه شان در جاي جاي خاورميانه، پنج شنبه گذشته در حالی ياد عاشورا را زنده نگه داشتند که احساس نگراني براي آينده ي شيعيان در سرزميني که اکثريت جمعيت آن را اهل سنت تشکيل مي دهند، با آنان همراه بود. صدها تن از شيعيان در سرزمين کوچک قطيف که مشرف به خليج و در منطقه بکر و سرشار از منابع نفتي الشرقية واقع شده است، به عزاداري برخاستند، و در حاليکه لباس سياه پوشيده بودند به گروه هايي از مردم که پيش از اين از برگزاري مراسم يادبود شهادت امام حسين (ع) ممنوع شده بودند، پيوستند. شيعياني که مقامات سعودي و مردان دين از اهل سنت همواره آنان را مرتد و حتي دست نشانده ي ايران به حساب مي آورند تعهدات رياض را مبني بر دادن اجازه به آن ها براي اينکه عزاداري هاي خود را با آزادي بيشتري انجام دهند،آزمايش مي کنند. اين درحالي است که مقامات رياض با وجود مناقشات طولاني جهت به رسميت شناختن عقايد شيعيان، از تعهدات خود عقب نشيني کردند.

آزادي عمل در زنده نگه داشتن ياد عاشوراي حسيني بدون آزار و اذيت در قطيف و روستاهاي هم جوار آن نتيجه ي تلاش هايي است که پادشاه سعودي ” ملک عبد الله” از زمان در دست گرفتن حکومت در سال 2005 آغاز کرد. اما ملک عبدالله هم اکنون در سن 87 سالگي هستند و براي معالجه در نيويورک به سر مي برد. درحاليکه برادر نا تني کوچکتر از او در دو سال گذشته که امير براي درمان در خارج از کشور است ، به عنوان ولي عهد حضور داشت و در سايه احتمالات، شيعيان از اينکه پادشاهي محافظه کار روي کار آيد نگران هستند چراکه ممکن است با آن ها سخت گيرانه تر برخورد شود. فردي به نام حسين مي گويد: درصورتي که پادشاهي ليبرال يا محافظه کار روي کار آيد، آينده اي تاريک پيش روي ما خواهد بود .

شاهزاده نايف ، وزير امور داخلي ، از نامزدهاي آينده ي پادشاهي مي باشد. شاهزاده نايف دستگاه بزرگ امنيتي را رياست مي کند و او از مقربان مردان دين وهابيت مي باشد. سال گذشته شاهزاده نايف به منصب جانشين دوم رئيس وزراء منصوب شد که او را هنگامي که مسئولان اداره ي کشور ،مانند ملک عبد الله و شاهزاده سلطان خارج از کشور باشند مسئول مي سازد. جوان ديگري از اهل تشيع به نام عبدالله مي گويد: ما از نايف مي ترسيم. جين کينيمونت از واحد اطلاعات اقتصادي در بياناتي در خصوص کشورها و مسئولان در آن ها اظهار داشت که ترس در همه جا منتشر شده چرا که اصلاحات صورت گرفته از سوي ملک عبدالله در بسياري از مواقع نتيجه نمي دهد به دليل اين است که تغييرات صورت گرفته تنها در حد حکومت است و نهادي نيست. و اضافه کرد که ” نتيجه ي اين امر خطر برگشت از اصلاح صورت گرفته را در پي دارد”. منطقه “الشرقية” سال گذشته پس از اينکه روحاني شيعه به نام “نمر النمر” در يک سخنراني گفته بود: شيعيان ممکن است روزي دولتي براي خودشان طلب کنند، تنش هايي را پشت سر گذاشت ،چنين ادعايي پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران در سال 1979 به ندرت شنيده شده بود و موجب بروز نگراني هايي در ميان شيعيان عربستان شد. درحاليکه رهبران شيعه از شدت اعتراض هايشان بعد از سخنراني ” نمر” کم کرده بودند، نوشته هاي ضد دولتي بر روي ديوارها در گوشه و کنار شهر به لزوم امر به معروف و نهي از منکر اشاره مي کرد که نشان دهنده ي اين امر بود که هنوز اين خشم فرو ننشسته است، همچنين که عکس شيعياني که در جريان اعتراض ها دستگير شده بودند روي دکل هاي روشنايي شهر نصب گرديد. مسئولان مي گويند که تعداد شيعيان در عربستان بالغ بر 18 مليون نفر است. که 15 در صد کل جمعيت تخمين زده شده اند. در حاليکه شيعيان قطيف آزادانه به عزاداري مي پردازند بيان مي کنند که اگر به فعاليت هاي آشکاراي خود در دو شهر دمام و خبر ادامه دهند، دستگير خواهند شد. نويسنده ي شيعه به نام “محمد الشيوخ”مي گويد: اگر مسجدي براي شيعيان در منطقه “الشرقية” ساخته نشود اوضاع تغيير خواهد کرد. در خلال دسته هاي عزاداري عاشورا، بسياري از جوانان شلوار جين، تي شرت و ژاکت پوشيدند که اين امر در رد ردا (دشداشه) و چفيه ( پوشش سر مردان) که پوشش سنتي در ادارات دولتي و مدارس عربستان مي باشد، بود. اما آنها آزادي کمتري نسبت به شيعيان در ساير کشورهاي ديگر در زنده نگه داشتن ياد عاشورا دارند. به همين دليل است که بسياري از شيعيان عربستان سعودي در اين ايام به کشور بحرين که شيعيان بيشتري در آن جا هستند و برگزاري مراسم عاشورا در آنجا با آزادي بيشتر و علني تر صورت مي گيرد، مي روند. وزارت خارجه آمريکا در گزارش سالانه ي خود درباره آزادي هاي ديني که ماه گذشته منتشر شد اعلام کرد که در شهر دمام که تعداد زيادي از شيعيان آنجا هستند تنها يک مسجد وجود دارد.اين گزارش اضافه مي کند که 9 مکان مختص عبادت در شهر هاي خبر و احساء بسته شدند. به موجب قراردادي با حکومت، رهبران شيعه که در تبعيد خودخواسته از زمان اعتراض هاي سال 1979 بودند در دهه 90 به کشور بازگشتند، اين رهبران مي گويند که وضعيت از ده سال پيش بهتر است اما با ما مانند شهروندان درجه دوم رفتار مي شود و به رغم اينکه ناحيه ي شرقي بخش بزرگي از ثروت نفتي عربستان سعودي را شامل مي شود اما اين شهر کمتر از شهر رياض در رفاه است. حکومت، اتهامات وارده در خصوص تبعيض قائل بودن ميان طايفه ها را رد مي کند و مي گويد که همه ي شهروندان از حقوق يکساني برخوردارند و به سرمايه گذاري هاي صورت گرفته در منطقه از جمله احداث بازار جديد ماهي در قطيف را اشاره مي کند، با اين حال شيعيان اظهار مي کنند که روستاهايشان بسيار عقب افتاده اند و آنان نمي توانند مناصب مهمي در حکومت و يا در دستگاهاي امنيتي را در دست گيرند.

اين مطلب را به اشتراك بگذارید

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *